Onze gratis training over impact ondernemen voor jongeren in Groningen sloot af met een feestelijk pitch event. Op donderdag 4 juli pitchten negen jonge noorderlingen hun sociale en/of duurzame projecten voor een enthousiast publiek en positief kritische jury.
Een mix van sociale en duurzame projecten
- OEZ: door Emma Spannenberg en Anna-Marije de Boer. OEZ is een cyclus thee die de kennis rondom de menstruatiecyclus onder vrouwen en hun omgeving op een laagdrempelige manier bespreekbaar maakt.
- MoMu: door Maaike Akkerman. MoMu organiseert dansavonden voor zorginstellingen met dementerende ouderen. Het dansen is gericht op de verbetering van de mentale en fysieke gesteldheid van de ouderen.
- Bloompaper: door Hannah Baalbergen. Bloompaper is gerecycled papier met bloemzaadjes dat na gebruik kan worden geplant.
- LIESZ: door Els Vegter. LIESZ is een duurzaam make-upmerk dat eigen beauty accentueert en werkt met enkel pure producten. Els creëerde een voedende lip-tint die ook als blush kan worden gebruikt.
- Un1fy: door Lilianne Jager. UN1FY maakt armbanden om thema’s rond discriminatie bespreekbaar te maken. Volg Un1fy hier op Instagram.
Daarna volgden nog drie bijzondere pitches:
- Creative Brain Box: door Joëlle Hageman. De Creatieve Brein Box geeft neurodivergente kinderen handvatten om op een laagdrempelige manier hun vaardigheden te ontwikkelen en een beter beeld te krijgen van het werkveld.
- Koos Kledingdoos: door Amsha Verheij. Koos Kledingdoos is een duurzame kinderkleding-box die kleding inzamelt en herdistribueert. Amsha probeert de vervuilende kledingindustrie tegen te gaan en gaat samenwerken met Textielhub Groningen.
- Kringloop Karin: door Kevin Barron. Kringloop Karin is een mockumentary om de interesse voor kringlopen te vergroten. Kevin opende aan het einde zijn fundraising onder begeleiding van “Thrift Shop” van Macklemore. Doneer hier: Voordekunst.
Juryberaad
Na een korte pauze deelde de jury haar testimonials waarbij de juryleden drie projecten kozen die hen het meest aan het hart gingen en waar zij persoonlijke feedback op gaven. Er werd bewust geen winnaar gekozen om alle deelnemers aan te moedigen om door te blijven ondernemen.
"Ik vond het pitch event het mooiste moment van het programma. Alle projecten kwamen prachtig samen en het was zo zichtbaar en voelbaar hoeveel ontwikkeling de deelnemers persoonlijk en projectmatig hadden doorstaan! Het barstte van de energie en enthousiasme, met de opkomst, de overtuigende pitches en de afsluiting. Het was mooi en emotioneel om te zien hoe goed de sfeer in de groep was en hoeveel support en waardering er was voor elkaar."
- Ola Gunzel, programmacoördinator Futureproof Groningen
Futureproof in een notendop
De deelnemers volgden Futureproof ‘in jouw stad’: een trainingsprogramma van veertien weken waarin ze middels Design Thinking, en workshops over o.a. de SDG’s, Theory of Change, branding en pitchen een startup- of projectidee met positieve impact uitwerkten. Het pitch event is elke ronde de kers op de taart van het programma.
Futureproof is kosteloos voor iedereen van 18 t/m 29 jaar oud. Het volgende programma start in oktober. Ben of ken jij iemand voor wie Futureproof een mooie volgende stap is richting een carrière met impact?
Futureproof is onderdeel van het actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd (MDT).