Het moge duidelijk zijn; bij Futureproof draait het om ontwikkeling, community en impact. Wij leren onze deelnemers dat het belangrijk is om altijd door te blijven groeien. Dat doe je onder andere door aldoor om feedback te vragen van je doelgroep en collega’s. We practice what we preach! Vandaar dat we aan het begin, in het midden en op het eind van elk programma onze deelnemers een evaluatie laten invullen. Naar aanleiding van de resultaten voor ons Futurproof programma voor scholieren hebben we Futureproof nóg beter gemaakt voor de leerlingen. Bij Futureproof zijn we immers ook altijd bezig onderwijs te innoveren. Ben jij werkzaam in het onderwijs en nieuwsgierig naar hoe en wat we verbeterd hebben?
Design Thinking
In het zestien weken durende VO-programma van Futureproof zetten leerlingen hun eigen fictieve sociale of duurzame onderneming op. Wij geven hen daartoe handvatten door middel van inspiratiesessies door sociaal ondernemers, business coaches en natuurlijk theorie. De Design Thinking Methode speelt een onmisbare rol bij Futureproof. Het is een creatieve methode die gebruikt wordt om maatschappelijke problemen op te lossen. Het is een gestructureerd proces dat je doorloopt in een aantal stappen, namelijk: inleven in het probleem, het probleem definiëren, ideeën creëren, prototype ontwikkelen én last but not least: testen, testen en nog eens testen!
Persoonlijke interesses
Voorheen mochten de leerlingen in groepjes aan de slag met hun eigen sociale onderneming nadat ze vier weken klassikaal een fictieve onderneming hadden behandeld. Deze overgang bleek wat abrupt. Daarom hebben we voor de nieuwe rondes van het VO-programma de Design Thinking Methode in deze fase uitgebreid. Dit hebben we gedaan door een stap toe te voegen, namelijk dat leerlingen hun eigen interesses uitgebreider gaan verkennen. Voor de verbeterslag behandelden we slechts de SDG’s (Sustainable Development Goals), vroegen de leerlingen één van de doelen uit te kiezen en daarmee aan de slag te gaan. Het is echter zaak om de intrinsieke motivatie van leerlingen aan te spreken in plaats van ze uit iets vrij abstracts te laten kiezen. Voor intrinsieke motivatie moeten de leerlingen helder hebben wat ze interessant en belangrijk vinden, bijvoorbeeld familie of voetbal.
Probleem definiëren
Maar met interesse alleen ben je er nog niet. Meestal probeer je met je sociale en duurzame onderneming een antwoord te zijn op een bestaand probleem. Met een voorbeeldvraag als “Tegen wat voor problemen loopt je oma of voetbaltrainer aan?” worden ook de SDG’s voor leerlingen vaak veel concreter. De leerlingen bundelen in teams vervolgens hun interesses en gaan op zoek naar wat ze gemeen hebben met elkaar. Samen kiezen ze één probleem.
Ook hier is een stap toegevoegd in het huidige VO-programma. Om de leerlingen te helpen originele ideeën te bedenken zijn er lessen ontwikkeld waarin er meer tijd wordt besteed aan het nadenken over een oplossing voor het gekozen probleem. Leerlingen krijgen nu een extra training in brainstormen en out of the box denken.
Meer weten over de ontwikkelingen binnen Futureproof? Vanaf nu posten we maandelijks een blog met nieuwtjes over onze programma’s. Hou daarnaast ook onze socials in de gaten. Daar delen we veel voorbeelden van de impactvolle projecten waar de deelnemers mee bezig zijn!